Středeční stávka

4. listopadu 2019 v 18:39 | Eliss |  Moje kecy
Odpoledne, o velké přestávce k nám přišla do třídy třídní učitelka a dala nám k podepsání papíry. Papíry, které se týkají stávky učitelů, která proběhne ve středu.
K avizované stávce se přidala valná většina vyučujících z celé školy, včetně mistrů. Proto bude přerušená celá výuka - škola není schopna zajistit v malém množství pedagogů provoz školy.
Tato zpráva mě docela zaskočila. Sice jsem minulý týden četla, že školské odbory vyhrožují stávkou, ale považovala jsem to za plané řeči, ze kterých nic nebude, nicméně opak je pravdou.
Odborům se nelíbí navýšení platů o deset procent - osm půjde na tarifní složky, dvě procenta na odměny.
V roce 2014 byl průměrný učitelský plat 26 500. V roce 2018 už došlo k navýšení na 30 000. Když jsme se dnes na téma stávky bavili s jednou učitelkou, prozradila nám, že bere kolem dvaceti tisíc, přesnou částku ale neřekla.
Pokud tím myslela čistou mzdu, jedná se i na region, ve kterém žiji a kde je vysoká nezaměstnanost, o velice pěkné peníze.
Jak to tedy je? Jsou průměrné učitelské platy počítány nějak podivně? Není přece možné, aby byl učitelnespokojený, když bere více než třicet tisíc.
Chápu, že práce pedagoga není jednoduchá. Je to veliký tlak zejména na psychiku - zvládnout partu pubertálních dětí na základní škole či drzé, nevycválané středoškoláky není jednoduché, věřím že většina učitelů je na konci roku úplně vyšťavená a nervy má každý člověk jen jedny.
Správný učitel by měl v sobě mít přirozenou autoritu, která z něj sálá, a nikdo ze studentů si k němu nic nedovolí. U nás ve škole máme jednu takovou velmi přísnou učitelku, a v jejích hodinách nikdo ani nedutá.
Pokud autoritu nemá, žáci toho využijí - když jsem byla ještě na učilišti, jednomu starému učiteli spolužák řekl, že je z**d, a učitel na to nijak nareagoval, ačkoliv to slyšel.
Když jsem byla na základní škole, spousta učitelů byla již v důchodovém věku, přesto stále učili. To si zaslouží velkou poklonu, protože tato práce, ač to nevypadá, člověka hodně poznamená.
Nejsem však toho názoru, že by učitelé byli nějak špatně placeni a že by bylo potřeba stávkovat. Je to jen můj čistě subjektivní názor - nikdy jsem ve školství nepracovala a nevím, jak to tam chodí.
Stávka může být i taková forma vydírání - nechcete nám přidat, zavřeme školy, nebudeme učit, je to jednoduché.
Ministr školství označil stávku jako nesmyslnou s tím, že vláda se o učitele stará jako nikdy předtím. A Andrej Babiš doslova řekl, že: "Učitelé v životě neměli tolik peněz. Vláda se o ně stará."
Další věc je, že stávka byla oznámena dnes, v pondělí, což jsou vlastně necelé dva dny předem. Co teď mají dělat rodiče, kteří musí chodit do práce, a dítě, které chodí do první třídy, nemůže zůstat samo doma.
Co s tím teď mají dělat? Zařídit na poslední chvíli nějaké hlídání, či si vzít volno? Toto je také další stránka věci, nad kterou odbory moc nepřemýšlejí.
Na idnesu vyšel zajímavý článek o tom, jak vlastně dopadá stávka na studenty. Podle názoru autora mohou být někteří studenti frustrováni z toho, že přijdou o výuku, a učitelé si je berou vlastně jako takové rukojmí.
No, jak znám své spolužáky, frustrovaně se určitě necítí, jsou rádi, že bude další den volna navíc. Osobně ale chodím na střední velmi ráda, a docela mě mrzí, že zrovna ve středu mi odpadnou hodiny, které mám ráda.
Na téma středeční stávky se rozjela i na Novinkách velká diskuze. Většina diskutujících se stávkou nesouhlasí, učitele odsuzuje, že chtějí "vyžírat" stát, a zazněl třeba i názor, že učitelé si tímto dělají z rodičů nepřítele.
Opravdu nevím. Kloním se k názoru, že stávkovat by se nemělo, jelikož to asi nic moc nevyřeší. Ale necháme se překvapit, kdo ví?
Co si o tomto myslíte Vy? Je v pořádku, že učitelé stávkují za vyšší platy? A neměli odbory toto rozhodnutí vydat dříve? Napište mi do komentářů!
Děkuji za přečtení a komentáře, přeji krásný den, Vaše Eliss ♥
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Baruschka Baruschka | E-mail | Web | 4. listopadu 2019 v 20:08 | Reagovat

Být učitelem je ohromná zodpovědnost.
Nemyslím tu přímou, kdy učitel zodpovídá za to, že se dítku ve škole nic nestane, ale i tu odpovědnost do budoucna.
Průměrná mzda je prostě průměr. A věř, že víc lidí si vydělá míň, než víc. (dobře zamotaná věta...)
A všichni ti, kteří si vydělají víc, než je průměrná mzda, se museli někde učit.
Všichni lékaři, inženýři, politici, ti všichni měli nějakého učitele, který nelitoval času a učil a učil...
A že tady u nás vidím, jak moc jsou zoufalí, když rodiče nezajímá nějaká domácí příprava nebo když rodiče nezaplatí za celý rok dítěti ani jednou akci, ať už kulturní nebo výukovou.
Takže za mě ano. Zaslouží si rozhodně vyšší platy.
Mimochodem, já o učitelích už kdysi psala... http://baruschkasf.blog.cz/1604/sen-nasi-ucitelky

2 MarijaKes MarijaKes | 4. listopadu 2019 v 20:34 | Reagovat

Učitelům se hlavně nelíbí, že část mzdy by měla být ve složce odměn, aby byli motivováni. Ovšem jsou všichni připraveni mít výsledky a naučit nebo si to jen odučit. Moje mám byla učitelka na druhém stupni základní školy a za komačů byli učitelé saakra kontrolováni, neustálé inspekce a kontroly v hodinách, žádaná mimoškolní činnost, každodenní přípravy nejen, co se bude učit kterou hodinu, kontroly testů a písemek samozřejmě po vyučování. Takže práce, kterou rodič nevidí, nebo si nedovede představit. Ale stejně mám pocit, že dneska si to chce učitel jen odučit. Nevím, zda je učitel hodnocen i podle toho, jak jeho žáci uspějí u přijímaček na vyšší školu, jak uspějí u maturity. Mám pocit, že je málo těch, kterým na výsledcích záleží. Pamatuju si na psaní posudků na žáka k přijímačkám. Z jakých vychází poměrů, zda jsou z rodiny dělnické, zda chodí nebo nechodí do náboženství, což bývala i zavřená brána. Maminka měla velmi hudebně nadanou žačku, která chtěla na konzervatoř, ale chodila do náboženství. Maminka se trápila tím, že to musí do posudku napsat....Žáci byli dříve možná ukázněnější v hodinách, ale psychicky učitele deptala kontrola jejich práce....Když měly děti prázeniny, neznamenalo to, že má volno i učitel. Konaly se různá školení dle předmětů matematické semináře, češtinářské..... v okresním městě. Nevím, zda to existuje i dnes, ale myslím si, že matka, která maká ve fabrice za pár šupů a třese se, aby nepřišla o práci, určitě nejásá, že musí řešit, kam s dětmi, aby učitelé mohli chtít stále víc a více, zatím co ona, když se v práci ozve, tak uslyší, že když se jí nelíbí, že může jít, za bránou čeká sto dalších na její místo.....

3 hrachajdice hrachajdice | Web | 4. listopadu 2019 v 20:46 | Reagovat

Můj názor je ten, že učitelé si myslí,že jim h.. nesmrdí a že jsou nějaký nadlidi . Ano, žáci jsou spratci ,ale ne vždy  a hlavně učitelé nedělají přesčasy jako většina jiných lidí . Mají volna až to bolí . Například náš malej od září už měl snad 2x ředitelský volno a někdy i 2 dny za sebou.  Pokud růst platů tak všem - hasičům, zdravotním sestrám .. Za mě  určitě ne .

4 Víla Víla | Web | 4. listopadu 2019 v 21:20 | Reagovat

Koukám na aktuální platovou tabulku. To je hrozně zkreslené. Na ten průměrný plat vůbec nedosáhne běžný učitel ZŠ. Na průměrný plat dosáhne odborný učitel (takže asi středoškolský?), který je v praxi více než 27 let.

Ještě před dvěma lety byl nástupní plat nového učitele, který potřebuje mít vystudované mgr studium 17 tisíc čistého. Teď se to vyhouplo aspoň na tu dvacítku. S tímhle ale rodina uživit nejde. A dokud nebudou mít mladí učitelé odpovídající platy, tak naše školství bude stát za prd, protože ti staří prostě do výuky IT techniku nezapojí. Čest výjimkám.

V principu nesouhlasím s tou stávkou. Za mě je dobře, že 2 % chtějí přidat na osobní ohodnocení těch dobrých pedagogů. Je potřeba je něčím motivovat. A pokud slibují, že se opravdu bude přidávat postupně každý rok, je to dobře. Jen mi jde trošku o princip, že teda neměli slibovat 15 %, když jich dají jenom 10. :)

Slyšela jsem nedávno takovou hezkou větu, kterou bych tady tu mou slohovku ukončila. "Jezdíme levnou dopravou za horším vzděláním."

5 Leník Leník | Web | 5. listopadu 2019 v 7:51 | Reagovat

Ještě nevíme, jestli naše škola bude stávkovat. Do dnešního dopoledne se mají učitelé rozhodnout. Ale co jsme se ptali učitelů, tak nechtějí stávkovat, tak to asi nevyjde. Samozřejmě by mi den volna navíc nevadil :D
Myslím si ale, že to nic nevyřeší. Myslím si, že málo peněz určitě nemají. Chtěla bych být učitelka a myslím si, že bych fakt nestavkovala. Přesně jak říkáš, chudáci malé děti. Rodiče si např. nemohou vzít dovolenou a prarodiče jsou daleko. Co s tím? To asi školám nedošlo. Jedna základka ve městě ale bude mít stávku.

6 Kerria Kerria | Web | 5. listopadu 2019 v 8:39 | Reagovat

Stávka učitelů byla plánována už dávno - vím o ní minimálně měsíc, jen se doteď nevědělo, které školy se zapojí a které ne.
Jako matce školáka by mi nijak nevadila, syn je už na druhém stupni, takže by pobyt doma bez problémů zvládl. Ale potěšilo mě, že naše škola se do ní nezapojila. V mých očích tím zdejší učitelé získali prestiž. Připadá mi poněkud malicherné stávkovat kvůli 2% navýšení mzdy - původně chtěli 10%, dostali jen 8 a ty zbývající 2% mají jít do odměn, takže většina by je stejně dostala (aspoň tak jsem to pochopila). Vlastně teda o nic nejde a učitelé si jen udělají další volný den.

7 Jan Turon Jan Turon | E-mail | Web | 5. listopadu 2019 v 9:51 | Reagovat

Stávka je špatně načasování a bohužel jsou špatně stanoveny i požadavky... Ale at stavkovsli učitele, strojvůdce v metru nebo zeleznicari apod... vždy se v tisku o jevovaly nasazené údaje o jejich platech..

8 Karamelka Karamelka | Web | 5. listopadu 2019 v 11:46 | Reagovat

myslím si, že si zaslouží jiná zaměstnání spíše zvednout platy... ti, co nasazují životy a musí pracovat přes všechny svátky, nemohou být s rodinami...

9 slunecnyden slunecnyden | Web | 5. listopadu 2019 v 17:34 | Reagovat

Myslím, že málokomu, kdo je zaměstnaný v soukromé sféře, se takovým způsobem zvyšují platy. A je možná pravda, že nám se zdá povolání učitelů těžké, ale oni by možná nedělali (a nelíbilo by se jim) zaměstnání, které máme my. Nelíbí se mi, že i přes zvýšení platů jdou do stávky a komplikují život rodičům, kteří si musí brát dovolenou, aby byli s dětmi.

10 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 5. listopadu 2019 v 17:51 | Reagovat

[4]:Ta věta ve zkratce vyjadřuje stav naší společnosti.
Kvalitní učitel by podle mne měl být zaplacen. Takže nepřidávat procentuelně kantorům, ale dát peníze řediteli, ať přidává individuálně.

11 Magicmax Magicmax | E-mail | Web | 5. listopadu 2019 v 18:08 | Reagovat

Vzhledem k strávenému času a dosaženého vzdělání je ten poměr výplaty vůči ostatním zaměstnáním špatný. Stát by neměl zneužívat občany, že může dávat nižší výplaty ale měl by nám pomáhat. Stojím za učitely!

12 Bobouš Bobouš | E-mail | Web | 6. listopadu 2019 v 0:15 | Reagovat

To je právě účel stávky - způsobit problémy, aby se lidi začali ptát, co se děje. Některé školy se snaží vyjít vstříc, jiné na to po právu kašlou.

[3]: Máš pravdu, učitelé oficiálně nedělají přesčasy, ale po šesti odučených hodinách dělají dalších několik hodin přípravy, opravy a administrativu. Internet to v mnoha ohledech zjednodušuje, jindy zase komplikuje. Navíc je těžké vymyslet takový způsob výuky, který by děti bavil. Když mají děti prázdniny, učitelé zpravidla absolvují povinná školení - ta často trvají od rána do večera.
S růstem platů všech souhlasím, zjm. zdravotním sestrám. Bohužel ekonomika funguje tak, že když se zvýší platy, zvýší se i cena zboží/služeb. Takže nikdy nebudeme spokojeni.

Mnoho lidí si neuvědomuje, že kdyby nechodili do školy, tak vlastně jen sedí doma a nijak se mentálně nerozvíjí - bez školy by z nich byly hloupé a nemyslící bytosti - protože dnes rodiče nedávají dětem dostatek vhodných podnětů k rozvoji.

Samozřejmě je to komplikované, na všem je trocha pravdy.

13 Dominátor Dominátor | Web | 6. listopadu 2019 v 12:44 | Reagovat

tak doufejme,že učítelé nebudou muset volat Rescue me což v překladu znchraň mě to zase budou v ČT okolo toho toho nekonečné hodinové diskuse které k ničemu nepovedou to by jedině babiš musel odejít z politiky aby bylo více peněz

14 Čerf Čerf | E-mail | Web | 6. listopadu 2019 v 12:56 | Reagovat

Kdysi jsem učil a celkem dobře si pamatuji, co práce učitele obnáší, chceš-li ji dělat dobře. Svou odpověď ale musím rozdělit na tři navzájem ne úplně kompatibilní části: Za prvé - jsem přesvědčený, že učitel má být slušně ohodnocený, proto jsem určitě pro růst učitelských platů. Za druhé - podle mne má být velmi slušně zaplacený velmi dobrý učitel, což ale zároveň znamená, že ředitelé musí mít možnost mezi učiteli výrazně platově odlišovat a proto zvyšování nemá jít především do tarifní složky. Za třetí - jsem proti všem profesním stávkám za zvýšení platů, ať už jde o lékaře, strojvedoucí nebo učitele, považuji takové stávky vždy z velké části za vydírání a pro mne je prostě tento způsob jednání nepřijatelný. Osobně bych se styděl účastnit se něčeho takového a do práce bych šel, i kdyby kolem mne jinak stávkovali všichni a dostal bych za to od nich večer nabančeno :-).

15 asdfasdf asdfasdf | 6. listopadu 2019 v 13:13 | Reagovat

" Je to veliký tlak zejména na psychiku - zvládnout partu pubertálních dětí na základní škole či drzé, nevycválané středoškoláky není jednoduché, věřím že většina učitelů je na konci roku úplně vyšťavená a nervy má každý člověk jen jedny."

- Dost na nic argument. Pokud učitel nezvládá prostředí jako je tohle, nemá to dělat. To je jako kdyby někdo, kdo sotva rozumí PC šel do IT a pak argumentoval, že je hrozně vystresovaný z toho, jak po něm toho v práci chtěli tolik a proto je ta práce jakože těžká... absurdní, co?

16 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 6. listopadu 2019 v 13:51 | Reagovat

Pokud se platy nezvýší, tak tam ale lidi, co to budou zvládat, ani nepůjdou, a ti, kteří už se z toho neuživí, odejdou jinam. A pak to teprve bude špatný a pozdě bycha honit. Protože v soukromém sektoru můžou snadno sehnat vyšší, když tam to není omezeno tabulkama. A protože je to omezeno tabulkama a rozpočtem a zřizovatelem, tak se těžko vyvíjí "klasický tlak", že všichni jdou na školy, kde je to lepší a školy, kde je to horší, musí zavřít nebo rychle zásadně měnit. Takže stávka je asi jeden z mála nástrojů, jak se ozvat. Ono 20 tisíc jsou fajn peníze, když žiješ sama v garsonce, já bych se s tím třeba uživila velmi dobře, ale jinak, zejména s rodinou a vyššími výdaji, je to dost prd. Ve městě kvůli vyšším nákladům, na vesnici zase kvůli nákladům spojeným s tím dostat se do města do práce. A když rodina nemá další výrazně vyšší příjem, se nedivim, že si nemyslí, že takový ohodnocení odpovídá 5 letům studia, dalšímu vzdělávání, psychickým požadavkům a odpovědnosti.

[15]: No úplně moc na nic není, protože jestli tam chceš natáhnout lidi, co to umí zvládat, musíš je zaplatit. Jestli je nezaplatíš dost, budou tam jen ti, co jim moc jinýho nezbývá.

17 Magicmax Magicmax | E-mail | Web | 6. listopadu 2019 v 14:43 | Reagovat

Gratuluji ti Eliss k přední straně Blog.cz! :)

18 Sugr Sugr | E-mail | Web | 6. listopadu 2019 v 18:52 | Reagovat

Také gratuluji k článku na titulce VIP článků Blogu cz. Eliss. :-)
Článek přímo psaný k dění, které právě probíhá "stávka učitelů". Aktualita dne!:-)

19 alpos alpos | E-mail | Web | 7. listopadu 2019 v 9:49 | Reagovat

Tohle téma bude mnohem složitější než jen o platech. Jednak pokud vím učitel dnes musí také hodně "poslouchat" a dát si pozor , aby snad někoho nechal propadnout- to by škola měla problém, neměla dost žáků. Kvůli "ochraně osobnosti" a podobným dalším nesmyslům nesmí skoro nic a musí si nechat líbit např. výhružky žáka typu: " rodiče si to s váma vyřídí" a podobně. To ovšem vyšší plat nezmění. Zřejmě to nezmění ani úroveň znalostí vycházejících žáků. Podle EU máme málo vysokoškoláků a středoškoláků, až vymře generace, která nemohla či nesměla, či z jiných důvodů nestudovala SŠ nebo VŠ (třebas protože nebyli dost chytří)do roku 89, budou mít zřejmě skoro všichni SŠ a VŠ bude mít určitě větší procento než v jiných státech EU, ale ta úroveň....? Totéž je se studenty Pedagogických fakult, většina z nich vůbec učit nejde a ani to nikdy neměla v úmyslu. U velké části z nich možná můžeme říci "díky Bohu" to neměli v úmyslu. A pak jsou tu ti, pro které je to jako kdysi poslání a ti si určitě zaslouží velké ocenění a také podporu rodičů, zato ti kteří to dělají jen proto, že jinde by uplatnění nenašli, těm bych svoje dítě svěřit nechtěla. Jen se trochu obávám, že ten kdo školu vede a je vybírán úředníky, nemusí být vždycky ten, kdo by ideálně měl tuto funkci dělat, tady jde jistě i různé vztahy a protekce. Prostě je to mnohem složitější a přitom tak jednoduché, každý, kdo dělá něco s radostí a baví ho to, dělá to dobře. Tak tomu přejme. Jinak souhlasím s Čerfem a stále doufám v lepší budoucnost...(nejsem učitelka)

20 Doktorka se srdcem Doktorka se srdcem | E-mail | Web | 8. listopadu 2019 v 10:54 | Reagovat

Víš, Eliss,
to je stejný, jako s doktory. Většina lidí si myslí, jak vysoké máme platy. Protože se právě podívají na takovouhle tabulku. To, v jakém NEPOMĚRU je plat lékaře ve vedoucí funkci k platu lékaře po atestaci (o lékaři po škole, tj. po promoci už vůbec nemluvím) si KUPODIVU uvědomí jen málokdo. Takže tabulky jsou tak akorát na dvě věci...

21 Leri Goodness Leri Goodness | Web | 9. listopadu 2019 v 18:36 | Reagovat

Proč by měli učitelé dostávat vyšší platy, když většina z nich studenty nic nenaučí??...Spočítala bych na prstech jedné ruky kantory, kteří mě něco dali (teď na vejšce mám naštěstí ty, kteří mají zájem nám předat vše, co jen půjde).
Je to o lidech a za tím si stojím...

22 Jean d'Arc Jean d'Arc | Web | 12. listopadu 2019 v 20:13 | Reagovat

Myslím, že by se mělo první změnit pedagogické školství.
Lidi by se měli učit ve škole praktické věci. A učit učit se sami po celý život. Učit se lásce, moudrosti, empatii. Postarat se o sebe ve všech směrech. Sami i ve vztazích vzájemně.
Nepřeplácet vedoucí pracovníky za práci, co mají v popisu práce. A trestat úředníky jmenovitě za chybná rozhodnutí.  Peníze nejsou všecko? Ale, říkejte to fakturám a složenkám, když vidíte, že se marně pinožíte a úředník se dloube v nose, protože ví, že jste jeho rukojmí...a jeho nesmyslné tabulky a metodiky jsou zákonem (blbým a zbytečným!)

23 Necroparanoia Necroparanoia | E-mail | Web | 13. listopadu 2019 v 8:18 | Reagovat

Já hodnotím učitelkou stávku jen negativně. Ve školství je pár skvělých učitelek a učitelů, kteří to neberou jako zaměstnání, kde si odsedí v teple 8 hodin, ale berou to jako své poslání. Ti jsou většinou s platem spokojeni. Pak je školství plné kantorů, kteří už jsou dávno vyhořelí, ale drží se zuby nehty i za cenu, že své mindráky dávají sežrat dětem.
Pro srovnání v sociálních službách jsou platy velmi nízké. Nemyslím sebe, já jsem se svým platem spokojená. Myslím ty, kteří pracují například v domovech důchodců, taky to berou jako poslání, jsou tam pro ty stařečky ve dne v noci, často s nimi mají lepší vztah, než jejich vlastní děti a mnohokrát je doprovází na jejich poslední cestě. Tito lidé pracují nejen hlavou, ale i rukama, když musí stařečky zvedat a pomáhat jim při úkonech každodenní hygieny. A tito lidé často ani nedosáhnou na 20 000. A jen tak pro zamyšlení? Stávkovali někdy?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Výsledek obrázku pro kniha ti sluší